Smarte hjelmer

Smarte hjelmer med nyttige og livreddende funksjoner
Sykkelstativ for hengerfestet

Sykkelstativ for hengerfestet

Spørsmål og svar

Her finner du svar på de vanligste spørsmålene folk har om leasingavtale for elsykkel.
Savner du et svar kan du benytte skjemaet nederst på siden.

Om leasingavtalen

Hva er leasing?

Leasing er kort forklart at man leier et produkt – i dette tilfellet en elsykkel – for en bestemt periode. Når leasingperioden er over kan man levere produktet tilbake eller man kan kjøpe det for en pris tilsvarende restverdien.

Siden du kun leier sykkelen kan du ikke selge den eller overlate den til andre i avtaleperioden.

Hvorfor lease i stedet for å kjøpe?

Å kjøpe en elsykkel er for de fleste en stor investering. Med en leasingavtale sprer du kostnaden over 3 år, slik at det blir lave månedsbeløp. Du trenger derfor ikke å bruke sparepenger eller ta opp lån for å skaffe deg en elsykel. Og når leasingperioden er over kan du velge å levere tilbake sykkelen, for å skaffe deg en nyere og bedre modell. Eller så kan du kjøpe elsykkelen for et mindre beløp – tilsvarende sykkelens restverdi.

Blir det ikke dyrere å lease enn å kjøpe?

Som oftest vil totalprisen ved leasing være høyere enn å kjøpe, men ikke med denne ordningen i regi av FUS bedrift. Denne leasingavtalen omfatter så mange bedrifter at de har fått en avtale med totalpriser som er lavere enn sykkelens veiledende pris. I tillegg inkluderer denne leasingavtalen en årlig, gratis sykkelservice. Siden du ikke eier sykkelen er du pålagt å gjennomføre den årlige servicen for å ta vare på sykkelen.

Hva vil elsykkelen koste per måned?

Månedsbeløpet vil avhenge av hvilken elsykkel du velger. Du finner månedsbeløpet på den enkelte sykkel i oversikten her og et fullstendig regnestykke inne på hver enkelt sykkels produktside. Der finner du også sykkelens veiledende pris.

Hvilke elsykkelmodeller kan jeg velge?

Oversikt over modeller og priser finner du her.

Hvor lenge varer avtalen?

Avtalen varer i 36 måneder. Dette gjelder både for den leasingavtalen din arbeidsgiver inngår med leasingselskapet og den lønnstrekkavtalen du inngår med din arbeidsgiver.

Hva inngår i leasingavtalen?

Avtalen gir deg rett til å disponere elsykkelen fritt i 36 måneder, og deretter levere den tilbake eller å kjøpe den ut. I tillegg inngår det en årlig, gratis  sykkelservice som du oppfordres til å gjennomføre. Du får automatisk en SMS med innkalling til service. Vanlige regler for garanti og reklamasjon gjelder også for leasingfinansierte elsykler.

Hva inngår ikke i leasingavtalen?

Nedenfor finner du en liste med de viktigste punktene som ikke er inkludert.

  • Vanlig vedlikehold og reparasjoner
  • Reservedeler og slitedeler (dekk, bremseklosser osv)
  • Forsikring
Hva skjer etter endt leasingperiode?

Du kan enten levere sykkelen tilbake eller å kjøpe den ut for et mindre beløp. Utkjøpspris kan i følge loven ikke oppgis på forhånd, men vi kan antyde at utkjøpsprisen normalt vil ligge på ca 3 % av sykkelens veiledende pris.

Hva koster det å kjøpe sykkelen etter 3 år?

Utkjøpspris kan i følge loven ikke settes på forhånd, men vi kan antyde at utkjøpsprisen normalt vil ligge på ca 3 % av sykkelens veiledende pris. Den eksakte prisen vil avhenge av sykkelens tilstand. For en elsykkel med veiledende pris på 30.000,- vil utkjøpsprisen være i størrelsesorden 900,- 

Hva gjør jeg hvis jeg ikke vil kjøpe sykkelen etter 3 år?

Da avtaler du tilbakelevering hos en av våre servicepartnere/verksteder.

Hvem inngår jeg leasingavtale med?

Det er din arbeidsgiver som inngår avtalen med leasingselskapet på vegne av deg. Du inngår en lønnstrekkavtale med din arbeidsgiver som skal dekke kostnadene. Din arbeidsgiver har ingen utgifter eller fortjeneste på leasingen.

Hva er forskjellen på leasing og avbetaling?

Både leasing og avbetaling innebærer at du betaler et månedsbeløp over en gitt periode. Med avbetaling så eier du sykkelen. Når du leaser leier du sykkelen, og kan levere den tilbake etter endt leasingperiode.

Om lønnstrekkavtalen

Hva menes med lønnstrekkavtale?

Lønnstrekkavtalen er en avtale mellom deg og din arbeidsgiver. En slik avtale gir arbeidsgiver rett til å trekke den avtalte summen fra din nettolønn før utbetaling. Avtalen regulerer også andre juridiske forhold knyttet til avtalen – for eksempel hva som skjer hvis du slutter før avtaleperioden er over.

Kan alle ansatte får leasingfinansiert elsykkel?

Det er kun arbeidsgivere som tilsluttet denne leasingordningen i regi av FUS bedrift som kan tilby dette til sine ansatte. Og det er din arbeidsgiver som bestemmer hvilke krav du må oppfylle for å kunne benytte denne leasingordningen. Slike krav kan for eksempel handle om ansattelsesforhold, stillingsprosent eller lignende. 

Hva må jeg gjøre for å inngå en lønnstrekkavtale?

Når du har valgt din sykkel i bestillingsportalen og kommer til bestillingssiden må du digitalt signere på en lønnstrekkavtale. Den går automatisk til din arbeidsgiver, så du trenger ikke å gjøre noe mer.

Når starter lønnstrekket?

Lønnstrekket starter normalt ved første lønning etter at du har mottatt elsykkelen.

Kan jeg utsette eller pause lønnstrekket?

Lønnstrekket skal dekke leasingavtalen som forfaller til betaling hver måned. Normalt kan man derfor ikke utsette eller pause lønnstrekket. Unntak fra denne regelen må du ta opp med din arbeidsgiver.

Kan jeg kjøpe ut sykkel før endt leasingperiode?

Nei, du kan ikke kjøpe ut sykkelen i leasingperioden. Dette er beskrevet i vilkårene for lønnstrekkavtalen.

Hva skjer hvis jeg slutter i jobben?

Dersom ansettelsesforholdet opphører under avtaleperioden, eller du av andre grunner ikke lenger har inntekt fra din arbeidsgiver, er du forpliktet til å betale resterende månedsbeløp for den leasingperioden som gjenstår. Og du kan velge å kjøpe ut sykkelen. Dette beløpet kan arbeidsgiver trekke fra på siste lønning, sluttoppgjør eller feriepenger. Er det fortsatt noe som skal betales kan arbeidsgiver sende deg en faktura.

Hva skjer hvis jeg blir sykemeldt?

En ansatt som blir sykemeldt, mottar lønn fra arbeidsgiver i inntil 52 uker. De alle fleste kommer tilbake i arbeid, enten fullt eller delvis, og det vil derfor være mulig å trekke månedlig leasingbeløp i denne perioden. Ved overgang fra sykemelding til  0% stilling vil arbeidsgiver sende månedlig faktura tilsvarende månedlig leasingbeløp frem til leasingavtalen utgår.

Er dette en skattepliktig fordel?

Siden du selv betaler alle kostnader med leasingavtalen med ditt lønnstrekk er dette ikke en skattepliktig fordel.

Kommer det merverdiavgift i tillegg?

Nei, alle beløp som oppgis i forbindelse med leasingordningen er inkludert mva.

Hvem kan bruke elsykkelen jeg leaser?

Her må vi ha oppdatert tekst.

Hvor mange elsykler kan jeg lease?

Denne avtalen i regi av FUS bedrift gir deg mulighet til å lease én elsykkel. Det er din arbeidsgiver som bestemmer om du som ansatt er kvalifisert til å benytte tilbudet. Ta kontakt med din arbeidsgiver for mer informasjon.

Om bestilling og levering

Hvor og når kan jeg se og teste syklene?

Du har mulighet til å se og teste syklene følgende steder: 

Enkelte større arbeidsgivere vil arrangere sykkeldager på arbeidsplassen hvor vi kommer og viser syklene du kan velge mellom. Følg med på informasjon fra din arbeidsgiver.

Hvordan bestiller jeg leasingfinansiert elsykkel?

Du finner oversikt over våre modeller på forsiden, samt en side hvor du ser en enkel sammenligning av modellenes rekkevidde og spesifikasjoner.

Du må være registert og innlogget for å kunne gjennomføre bestillingen. Du kan registere deg eller logge inn her.

Velg den sykkelen du vil bestille, rammestørrelse og farge, velg utleveringsmetode/sted, legg i handlekurven. Gå til handlekurven og deretter til bestillingssiden. Her må du signere din lønnstrekkavtale, akseptere våre vilkår og våre personvernregler og klikke bestill. Deretter får du en e-post med kopi av din bestilling. Når sykkelen er klar til levering får du en ny e-post fra oss.

Hvor lang leveringstid er det?

Avtalen med FUS bedrift er delt inn i to «bestillingsvinduer» hvert år. Syklene leveres fortløpende og senest 1 måned etter utløpet av bestillingsvinduet.

Blir sykkelen levert eller må jeg hente selv?

Når du er inne på produktsiden for den sykkelen du vil bestille kan du velge om du vil hente eller få den levert hjem.

Du kan velge å hente den på et av våre 9 utleveringssteder/servicepunkter i fylket. Hvis du velger å hente sykkelen vil den være ferdig montert, og du vil få en enkel gjennomgang av sykkelens funksjoner.

Du kan også velge å få sykkelen levert hjem. Da vil den bli levert i en solid eske og det som gjenstår for deg er å skru på pedalene og rette opp og justere setet og styreet. Til dette trenger du en skiftenøkkel/fastnøkkel og en umbraco-nøkkel. Du kan se en instruksjonsvideo for montering her.

Må jeg montere noe på elsykkelen selv?

Hvis du velger å hente sykkelen hos et av våre utleveringssteder vil sykkelen være ferdig montert, og du vil få en enkel gjennomgang av sykkelens funksjoner.

Hvis du velger å få sykkelen levert hjem, vil den bli levert i en solid eske. Da gjenstår det for deg å skru på pedalene og rette opp og justere setet og styreet. Til dette trenger du en skiftenøkkel/fastnøkkel og en umbraco-nøkkel. Du kan se en instruksjonsvideo for montering her.

Uansett hva du velger så anbefaler vi å etterstramme fester og skruer etter kort tids bruk.

Om reperasjon og service

Hva er inkludert i den årlige serviceavtalen?

Den årlige, gratis serviceavtalen inkluderer følgende punkter:

  1. Justering/smøring, sjekk av gir og bremser
  2. Sjekke dekk, eventuelt skifte dekk og slange
  3. Rengjøring av kjede eller drivreim, smøring av kjede og drivverk
  4. Stramme/etterjustering pedaler, sete, styre og hjul
  5. Etterfylle luft i hjul ved behov
  6. Kontrollere olje og lufttrykk i dempergaffel
  7. Oppdatere elsykkel programvare
  8. Påpeke eventuelle feil og/eller mangler utover det ovennevnte

Slitedeler som må byttes er ikke inkludert og må betales av den enkelte. Reparasjon av feil og mangler som ikke er inkludert må også dekkes av den enkelte.

Hvem utfører den årlige servicen?

Den årlige, gratis servicen utføres hos en av våre servicepartnere. Du får automatisk SMS med innkalling til slik service der du fikk sykkelen utlevert. Fikk du sykkelen levert hjem vil du få innkalling til den servicepartner som er nærmest hjemmeadressen. Ønsker du å endre servicested finner du kart og kontaktinformasjon til våre servicepartnere her.

Hvem kan utføre reparasjoner og etterjustering?

Den årlige, gratis servicen utføres hos en av våre servicepartnere. Du får automatisk SMS med innkalling til slik service.

For service og reperasjoner som ikke dekkes av avtalen eller garantien anbefaler vi også at du benytter en av våre servicepartnere, men det er ikke et krav. Kart og kontaktinformasjon til våre servicepartnere finner du her.

Hva gjør jeg hvis sykkelen blir ødelagt?

Du er selv ansvarlig for vedlikeholdet av sykkelen i avtaleperioden. Kostnader til reparasjoner og serivce som ikke dekkes av garanti eller serviceavtale må du selv dekke.

Hvis det er ting du ikke kan reparare selv anbefaler vi å benytte en av våre servicepartnere. De er utstyrt med verktøy og reservedeler for våre elsykler. Du finner kart og kontaktinformasjon til våre servicepartnere her.

Om forsikring, tyveri og garanti

Er sykkelen forsikret?

Nei – forsikring inngår ikke i leasingavtalen. Du er selv ansvarlig for å forsikre sykkelen. I mange tilfeller dekkes dette av din innboforsikring, men vi anbefaler at du sjekker dette med ditt forsikringsselskap.

Hva skjer om sykkelen blir stjålet?

Du er fullt ut ansvarlig for sykkelen i avtaleperioden, og det er et krav at den er forsikret enten gjennom din innboforsikring eller separat sykkelforsikring.

Dersom du er uheldig og sykkelen blir stjålet anbefaler vi følgende:

Som i alle forsikringssaker må man forvente en egenandel og/eller avkortning hvis man ikke har fulgt vilkårene for forsikringen. 

Vi kan også anbefale medlemskap i NAF Sykkelregister. Det vil kunne redusere egenandel, samt gjøre det lettere å finne tilbake stjålet sykkel.

Våre elsykler er utstyrt med Forsikrings Godkjent (FG) lås, men vi vil anbefale at du i tillegg kjøper kjettinglås som passer til den påmonterte rammelåsen. 

Hvilke garantier gjelder ved leasing?

For en leasingfinansiert elsykkel gjelder de samme garantier som om du eier sykkelen. Har du en garanti- eller reklamasjonssak ber vi deg kontakte en av våre servicepartnere. Du finner kart og kontaktinformasjon til våre servicepartnere her.

Om annet

Hvordan registrerer jeg meg?

Du fyller ut registreringsskjemaet som du finner her. Når det er gjort er du innlogget og kan gjennomføre en bestilling.

Hvordan får jeg nytt brukernavn og passord?

Du kan ikke få nytt brukernavn. Hvis du har glemt det brukernavnet du laget kan du logge inn med din e-postadresse. Har du glemt ditt passord, kan du be om nytt passord her.

Hvem kontakter jeg om jeg ikke finner svaret her?

Hvis du har spørsmål om leasingordningen som du ikke finner svaret på her, så kan du benytte kontaktskjemaet nederst på siden.

Har du spørsmål om syklene foreslår vi at du først kikker på produktsidene – der vil du finne alle nøkkelopplysniger om den enkelte sykkel. Er det fortsatt noe du lurer på kan du benytte kontaktskjemaet nederst på siden.

Konkrete spørsmål om din lønnstrekkavtale eller vilkårene for lønnstrekkavtalen må du rette til din arbeidsgiver.

Kontaktskjema

6 + 14 =